Schweiz

I tisdags åkte vi till Schweiz nästa hela klassen på ekumenisk resa. Alltså möte om möte med från andra kristna kyrkor i världen (lite kortfattat). Vi och den motsvarade klassen på SKUI i Uppsala som också prästvigs i januari. Så kl 04 ringde klockan för 08.20 skulle planet gå från Köpenhamn flygplats. Där hann vi i alla fall dricka kaffe och äta lite frukost innan vi for. Väl framme i Geneve åkte vi till Kyrkornas Världsråds centrum i stan. Där fick vi käk, Anna, Joel och jag hejade på ärkeboskop Anjte och sedan vart det föreläsningar. Både från lärarna som var med, act alliance och Lutherska världsförbundet. Men puh att lyssna på föreläsningar när man vart vaken sen 04. Inte det lättaste. 


På kvällen åkte vi till Bossey och slottet vi skulle bo på. Det här slottet var då ett ekumeniskt center och skola för ett masterprogram med ekumenisk inriktning och samverkan. Och där skulle vi bo. Vi fick våra rum, Anna och jag flyttade ihop som roomeis och sen vart det käk, lite spelkväll och lite prat med Anna innan sängen. Helt slut var vi!

Onsdag vakande jag och Anna och gick ner för frukost. Himlans god mat hade dom där. Massa frukt och gott till frukost.

Under dagen hade vi en gästföreläsare från Bossey om pilgrimage of justice och sedan om det ekumeniska dokumentet "Tillsammans för livet". Fick lite luft under en lång mysig lunchprimenad mes klasskompisar och sedan samtal i klassen. Kvällen bestod av mer god mat och spel.


Torsdag var den bästa skoldagen. För efter frukost hade vi samtal med studenter från olika ställen i världen som tillhörde olika kristna kyrkor. Och det var superintressant! Min grupp hade en trevlig man från en Luthersk kyrka i Madagaskar och det är en himlans skillnad än ni veta men vi kunde ändå ha mycket bra diskussioner om den bibeltext vi hade i uppgift att prata om. Sen var det panelsamtal med andra studenter där vi fick fråga saker. På lunchen gade vi fantastiskt spligt väder så vi gick en långpromenad några stycken ner till byn. Och kvällen bjöd sedan på god mat och snare häng med ost och vin med alla vi som var på resan. Anna och jag somnade sedan till ljudet av regn not taket. Drömmigt. 


Fredag var vår sista dag. Där hade vi valt att ta ett senare flyg hem så vi kunde spendera dagen i Geneve helt fritt. Så hela klassen gick till St. Pierre katedralen och sen delade vi oss i gäng för att käka, shoppa och kika runt. Anna och jag lyckades också lura oss in på Four Seasons för att kissa på de finaste toaletter jag upplevt i hela mitt liv. Haha. Nöden har ingen lag. Men ni måste åka till Genev för det är en underbart fin stad med både dyr-shopping och vanligt shopping. + världens högsta fontän. Och massa choklad! På kvällen käkade vi alla på flygplatsen unna vi for hem. 



Vilken resa. Och vad kul det var att träffa de från Uppsala. Och att få vara roomie med Anna. Men också skönt att komma hem till Marcus igen. 💜




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0